معرفی کتاب آموزه‌های ولایت

غدیر خم را شاید بتوان مهم‌ترین رویداد پس از بعثت پیامبر دانست. روزی که در آن، مردم به شادی و جشن گرفتن پرداخته و با پخش شیرینی‌ها و نذورات، به استقبال این روز مبارک می‌روند. در کنار این فعالیت‌ها، مجالس موعظه و سخنرانی نیز در سراسر کشور برپا میشود، اما در میان تمامی این جلسات و مجالس، عده‌ی معدودی از علما هستند که سعی میکنند هر ساله این جلسات خود را ادامه داده و برای آن، محتوایی منظم و غنی تهیه کنند. یکی از ماندگارترین این جلسات، سخنرانی‌های آیت الله سید محسن حسینی طهرانی است که در طی سالیان متمادی برای برادران و شاگردان سلوکی و عموم مردم ایراد فرمودند. مجموعه‌ی این سخنرانی‌ها که با نام آموزه‌های ولایت مشهور است، در کتابی با همین عنوان به چاپ رسیده که در این مقاله به بررسی مهم ترین موضوعات و مطالب آن میپردازیم.

در کتاب آموزه‌های ولایت، آقا سید محسن طهرانی، به طرح و تفسیر معنای واقعی «ولایت» و رمز و راز نهفته در آن میپردازد. مطالبی که برای هر انسانی، با هر دین و مذهب و شرایطی، می‌تواند مفید باشد، چرا که از جهات مختلفی چون عرفان، حکم و اخلاق، با بیان حکایات شیرین و بر اساس آموزه‌های قرآن، این سخنان مطرح میشوند.

در ابتدای کتاب آموزه‌های معرفت، شما با معنای دقیقی از «عید» در مکتب عرفان آشنا شده و سپس «ولایت» به عنوان مسئله‌ای عقلانی مطرح میشود. ولایتی که به کمال رسیدن انسان در گرو پیروی از آن و پذیرش ولایت امیرالمؤمنین خواهد بود. در این بخش، به اهمیّت روز غدیر از جهت انتقال یافتن ولایت از پیامبر گرامی اسلام به امام پی برده و متوجه میشوید که در آن روز، چه جریاناتی بر روح و جسم علی (ع) گذشت. همچنین در این کتاب، به اهمیّت و لزوم حفظ حریم و جایگاه امام نیز اشاره میشود. علاوه بر این‌ها، با مطالعه‌ی این کتاب به ویژگی منحصر به فرد روز غدیر، یعنی مستمری و زنده بودن آن روز در طول تاریخ، پی برده و با اهداف، تأثیرات روی تعلّقات و افکار واهی، و ارتباط آن با تعقّل و تفکر آشنا میشوید. در خلال این توضیحات، آقا سید محسن طهرانی اشعاری را از مولانا در مورد عید غدیر برایتان خوانده و آن را تفسیر میکند. ضمن اینکه مفهوم عبادت کردن بدون پذیرش ولایت نیز در این کتاب مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. از جمله سایر موضوعات مهم کتاب آموزه‌های ولایت نیز میتوان به تجدید بیعت با امام زمان در روز غدیر، غلبه بر احساسات در این روز، اهمیّت ابلاغ و نشر پیام غدیر برای تربیت و رشد نفس، حقیقت نهفته و فراتر از تصورات روز غدیر، علت امتناع شدید علامه طهرانی برای رفتن به کشورهای خارجی جهت معالجه شدن، روش پیامبر برای تربیت افراد، و هدف از شرکت در مجالس روضه امام حسین (ع) اشاره کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید