کرمان موتور به عنوان نخستین شرکت خصوصی خودروسازی ایران، صادرات محصولات تولیدی خود را با صدور خودروی جی J4 به کشور عراق آغاز کرد و اولین محموله صادراتی این خودرو در هفته گذشته به مقصد شهر بغداد ارسال شد.
سامان فیروزی مدیرعامل شرکت کرمان موتور، با اعلام این خبر گفت: کشور عراق، مقصد اول کرمان موتور برای صادرات و کشورهای روسیه، کشورهای مستقل مشترک المنافع و شمال آفریقا مقصدهای بعدی خواهند بود. خودروی J4 نخستین خودرویی است که از محصولات شرکت کرمان موتور به عراق صادر میشود.
صادرات خودرو توسط شرکت کرمان موتور، را باید یک دستاورد قابل توجه برای بخش خصوصی صنعت خودروسازی ایران تلقی کرد زیرا به رغم وجود رقابت شدید با برندهای خارجی و تحریم های اقتصادی، این امر با همیاری و پشتکار شبانه روزی در این مجموعه و به پشتوانه توانمندی های صنعت قطعه سازی کشور به ثمر رسیده است.
وی با بیان اینکه در سال جاری چهار هزار دستگاه شامل عمدتا محصول J4 به همراه سایر خودروها به کشورهای مختلف صادر خواهد شد، اظهار داشت: خودروی J4 با استفاده از فناوریهای پیشرفته و با رعایت استانداردهای کیفیت و ایمنی بالا، طراحی و تولید شده است و به راحتی میتواند نیازهای مشتریان کشورهای منطقه را برآورده کند.
وی با اشاره به برنامه تولید اولین خودرو ملی بخش خصوصی در آینده نزدیک توسط شرکت کرمان موتور، تاکید کرد که برنامه ریزی برای صادرات این خودرو از اولویتهای کرمان موتور است و پس از عراق، صادرات خودرو به سه مقصد صادراتی دیگر در منطقه طی ماه های آینده عملیاتی خواهد شد.
به گفته فیروزی، کرمان موتور قصد دارد با بهرهگیری از توانمندیهای داخلی، برنامههای صادراتی خود را گسترش داده و با ارائه محصولات باکیفیت در بازارهای جهانی حضور یابد و از این طریق، به توسعه صنعت خودرو در کشورمان کمک کنیم.
مدیرعامل کرمان موتور، سرمایهگذاری قابلتوجه برای ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی و تطبیق با استانداردهای بینالمللی را در راستای تحقق اهداف عالیه این مجموعه در افق ۱۴۰۵ و رشد شرکت عنوان کرد و افزود: پلتفرم خودروی J4 متعلق به شرکت کرمان موتور است و هم اکنون با 70 درصد داخلی سازی و با همکاری با 120 قطعه ساز تراز اول داخلی به تولید می رسد.
وی در ادامه رویکرد شرکت کرمان موتور را خلق برند ملی خودرو در بازارهای بینالمللی، کسب سهم بازار بیشتر برای خودرو ایرانی در بازار جهانی، ارزآوری به کشور و افزایش نرخ رشد ایجاد اشتغال ذکر و اظهار کرد: تلاش برای نزدیک شدن به استانداردهای جهانی و ارائه محصولات باکیفیت و قابل رقابت با دیگر کشورها، امری حیاتی است که میتواند به توسعه صادرات خودرو کمک کند. برای این منظور، شرکتهای خودروسازی باید به پیشرفت فناوری، بهبود فرآیندها، دستیابی به استانداردهای روز دنیا و تحقیق و توسعه تمرکز کنند.
مدیرعامل کرمان موتور درباره اهداف و برنامههای آتی شرکت در زمینه صادرات خودرو نیز گفت: اهداف آینده شرکت کرمان موتور در زمینه صادرات خودروها شامل افزایش حجم صادرات به کشورهای جدید و توسعه بازارهای صادراتی، افزایش توان رقابتی خودروهای تولیدی ایرانی، بهبود کیفیت و تکنولوژی خودروهای تولیدی و افزایش توان تولید است.
فیروزی در پایان با تاکید بر اینکه کرمان موتور صادرات خودروهای خود را با J4 به عنوان پرتیراژترین محصول این شرکت آغاز کرده است، خاطرنشان کرد: در زمینه صادرات خودروهای ایرانی، شرکت کرمان موتور به دنبال ایجاد روابط تجاری بلندمدت با شرکتهای بینالمللی و توسعه همکاریهای فنی و تکنولوژیک با آنها است.
بنابراین گزارش، انتظار میرود صادرات J4، به عراق، روسیه و دیگر کشورها بستر مناسبی را برای صادرات بیشتر خودروهای این شرکت و دیگر خودروسازان ایرانی فراهم کند.
به رغم برخی مشکلات پیش روی صنعت خودروسازی ایران، موفقیت کرمان موتور در صادرات نشاندهنده تابآوری و توان رقابتی بنگاههای اقتصادی بخش خصوصی ایران در بازارهای جهانی است.
یادآورمی شود که محصول J4 بیش از ۷۰ درصد داخلی سازی شده و خودروی سواری صندوق دار متوسط، مقرون به صرفه و بروز است.
قیمت تمام شده امویام X۲۲ Pro IE هماکنون در بازار آزاد کاهش یافته و از حدود یک میلیارد و ۵۵ میلیون تومان به ۹۸۰ میلیون تومان رسیده است. اگرچه شرکت مدیران خودرو قیمت درب کارخانه را ۸۷۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام میکند، اما شورای رقابت در فهرستی که منتشر کرده قیمت ۶۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای این خودرو درنظر گرفته است.اگر بخواهیم مالیات، عوارض، بیمه و سایر مخارج خودرو را محاسبه کنیم، قیمت نهایی این خودرو برای مصرف کننده، در حدود ۷۴۳ میلیون تومان خواهد شد.
بنابراین باتوجه به اختلاف نظر خودروساز و شورای رقابت بر سر قیمتگذاری خودروها، خودروی امویام X۲۲ Pro IE حدود ۲۲۴ میلیون تومان اختلاف قیمتی برای کارخانه دارد که اختلاف زیادی است.در اردیبهشت ماه، این کراساوور کامپکت در بازار حدود یک میلیارد و ۵۵ میلیون تومان خرید و فروش میشد. اگر قیمت کارخانه شورای رقابت را مبنای محاسبه قرار میدادیم، با احتساب مالیات و… حدود ۳۱۲ میلیون تومان اختلاف قیمتی با بازار وجود داشت.اما اگر قیمت مبنا را قیمت اعلامی شرکت مدیران خودرو قرار میدادیم، اختلاف قیمتی حدودا ۱۸۵ میلیونی را تجربه میکردیم.
حالا اما این اختلاف کمتر شده و تفاوت قیمت بازار و کارخانه به حدود ۱۰۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.
معرفی اجمالی
ام وی ام x۲۲ پرو در واقع فیس لیفتی از نسل اول ام وی ام X۲۲ یا همان چری tiggo ۳x است که در سال ۲۰۱۶ به بازارهای جهانی معرفی شد. از تفاوتهای ام وی ام x۲۲ پرو با نسخه قبلی میتوان به تغییرات بنیادین نمای جلوی خودرو و طراحی داشبورد و نیز بکارگیری موتور و گیربکس جدید در آن اشاره کرد.
پیشرانه سه سیلندر توربو شارژ این خودرو توانایی تولید ۱۰۲ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. بنابراین MVM X۲۲ Pro با وجود تعداد کمتر سیلندرها و حجم کمتر موتور، توانایی حرکتی بهتری از نسل گذشته خود دارد. همچنین انتقال قدرت این پیشرانه به چرخ های جلو نیز توسط گیربکس CVT ۹ سرعته جدید چری انجام خواهد شد.
منبع www.khabaronline.ir